Etkili İletişim Ve Empati
İletişim: Duygu, düşünce ya da bilgilerin her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Empati:Empati, bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir.
İletişim Yolları
1- Sözlü İletişim: Karşılıklı konuşmaya dayalı iletişimdir.
2- Yazılı İletişim: Yazı yoluyla sağlanan iletişimdir.
3- Sözsüz İletişim: Jest, mimik ve çeşitli hareketlerle sağlanan iletişimdir.( beden dili)
Etkili İletişim Becerileri
• Kendini tanımak
• Kendini doğru ifade etmek
• Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek
• Empati kurabilmek (kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyabilmek)
• Hoşgörülü ve önyargısız olmak
• Eleştirilere karşı açık olmak ( Hatta öz eleştiri yapabilmek)
• Beden dili, göz kontağı, hitap, ses tonu ve düzeyi vb.
İletişim Engelleri
1-Emretme, yönetme:
¢ Korku ya da direnç yaratabilir.
¢ Söylenenlerin tersini yapmaya teşvik edebilir.
¢ İsyankar davranışa ya da misillemeye(karşılık verme) yol açabilir.
ÖRNEK:
"Yapman gerekir..."...yapacaksın" "yapmak zorundasın"
2-Uyarma tehdit etme ve göz dağı verme:
- Korku, boyun eğme yaratabilir.
- Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini "denemeye" yol açar.
- Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir.
ÖRNEK:
"...yapamazsın...olur" "Ya yaparsın, yoksa..."
3-Yargılama, eleştirme, suçlama
¢ Yetersizlik, aptallık anlamı taşır
¢ Bireyin olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar.
ÖRNEK:
"Sen zaten tembelsin..." "Beceriksiz"
"Kendinden başka kimseyi düşünmüyorsun"
4-Ad takma, gülünç duruma düşürme
¢ Bireyin kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir.
¢ Bireyin özgüvenini zedeler.
¢ Genellikle karşılık vermeye teşvik eder ve iletişimi çatışmaya götürür. L
Ø Ad takma veya alay etme; sözel şiddet sayılır ve sözlü istismar türüdür.
ÖRNEK:
Gerizekalı...
Bu kadar sulu göz olmak zorunda mısın ?"
"Çok yaramaz bir çocuksun"
5-Konu değiştirme, işi alaya vurma
¢ Bireyin sorunlarının önemsiz, saçma sapan ve gereksiz olduğu anlamını verebilir.
¢ Birey bir güçlükle karşılaştığında o kişiye karşı açık davranmaktan çekinebilir.
ÖRNEK:
¢ "Daha güzel şeylerden konuşalım"
"Sanki dünyayı sen yönetiyorsun"
" Sen deyince hatırladım. ....'ın sağlık durumu nasıl olmuş acaba"
¢ "Amann buna mı üzüldün"
¢ "Bunda ağlanacak ne var"
İyi Bir Dinleyicinin Özellikleri
Ø Dikkatini karşısındaki kişiye verir.
Ø Konuşmacıyı sözünü kesmeden dinler.
Ø Göz teması kurar. Yüzü konuşana dönüktür.
Ø Son sözü söylemek için çabalamaz.
Ø Dinlerken vereceği cevabı düşünmez.
Ø Yargılamadan, suçlamadan dinler (önyargılı değildir).
Ø Duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışır.
Ø Dinlerken başka bir işle meşgul olmaz.
Ø Konuşmacının sözlerine olduğu kadar sözsüz mesajlarına da dikkat eder.
Ø Konuşmacının duygu ve düşüncelerine anladığını gösteren sözlü ifadelerde bulunur.